måndag 16 november 2009

Grova bullar

Detta receptet ger ca 12 bullar.
Jag brukar ha i solrosfrön,linfrö,kruskakli m.m. när jag ska knåda dem till bullar.
På har jag solrosfrön.
Jag kan rekommendera att ha alla ingredienser uppmätta och klara bredvid när du ska hälla i vattnet,så det inte hinner kallna medans du mäter upp det andra.  

DSC05638

25 g jäst,½ paket
2 msk rumsvarmt margarin
2 dl vatten,37C
½ tsk salt
1 tsk stött eller mald fänkål eller kummin
1 msk farinsocker,sirap eller strösocker
5-5½ dl matbrödsmjöl,grovt

Dela sönder jästen och smula ner den i en bunke.
Klicka i margarinet.
Häll ner det ljumma vattnet i bunken och rör om.
Tillsätt salt,kryddor och socker eller sirap. Rör om.
Mät mjölet luftigt i ett litermått.Tillsätt knappt 5 dl.
Arbeta degen kraftigt i bunken.Tillsätt ev lite mer mjöl.
Fortsätt arbeta degen.Den ska bli smidig och lätthanterlig.
Lägg en bakduk över degen och låt den jäsa i 20-30 min.

Ta fram en plåt och lägg på bakplåtspapper.
Sätt ugnen på 250C.
Arbeta ihop degen lite i bunken och tag sedan upp den på mjölat bakbord. Arbeta degen smidig.
Rulla ur degen till en längd,ca 20 cm.Skär degen i 8 bitar.
Rulla dem till bullar och ev platta till. Lägg på plåten.
Låt det jäsa under bakduk ca 30 min.

Pensla gärna med vatten och strö lite mjöl över.
Grädda mitt i ugnen ca 10 min.
Låt svalan under duk.

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails