måndag 28 mars 2011

Filmjölkslimpa

Detta brödet brukar min N göra, och det är sååååå underbart gott! Är inte så förtjust i så här grova bröd egentligen, men detta är saftigt och gott. Igår gjorde vi det ihop igen och jag kom att tänka på att det, med sina nötter och frukt passar bra till månadens sötsak som ska innehålla frukt.Så detta får bli mitt bidrag. Receptet kommer från the one and only Leila Lindholm.

DSC05155

Filmjölkslimpa

  • 4 1/2 dl filmjölk
  • 1 dl mörk sirap
  • 1 dl torkade aprikoser eller fikon
  • 1 dl hasselnötter
  • 1 dl russin
  • 1 dl vetekross
  • 1 dl rågkross
  • 1 dl havregryn
  • 2 1/2 dl grovt rågmjöl
  • 3 dl vetemjöl
  • 1 dl krossade linfrön
  • 1 dl solrosfrö
  • 1 1/2 tsk salt
  • 1 1/2 tsk bakpulver
  • 1 1/2 tsk bikarbonat
  • 2 tsk brödkryddor
  • Havregryn att strö över innan gräddning
  1. Sätt ugnen på 200 grader.
  2. Blanda filmjölk och sirap i en bunke.
  3. Hacka frukten och hasselnötterna mycket grovt, blanda med russinen och alla de torra ingredienserna och rör ner i filmjölken.
  4. Lägg ett bakplåtspapper i en avlång brödform så att pappret sticker ut över kanterna.
  5. Fyll formen med smet, strö över lite havregryn och grädda brödet i mitten av ugnen i cirka 45

4 kommentarer:

Ardisia sa...

Hej! vad roligt att du kikade in hos mig =)
Jag är världens lataste vad gäller brödbak. Men tycker att nybakad bröd är så gott! Tack för receptet, det verkar inte så svårt att göra, ska kanske göra ett försök?

Ha en toppendag =) Kram Mia

Hemtrevligt hos Johanna sa...

Håller med dig. Leila the one and the only! :)

Malin sa...

Heje! Åh, det här brödet älskar jag! Måste baka det snart igen, så himlans gott med lite stark ost på. Mums!

Kram på dig

Rebecca sa...

Oh, det är mitt favoritbröd! Från Leilas första bok. Enklare får man leta efter! :)

Related Posts with Thumbnails