onsdag 20 april 2011

Orientalisk gryta

Denna grytan är en riktig favorit, gott med ris till eller varför inte bulgur.

gryta

200 g grytbitar
1 gul lök
150-200 g vitkål
1 msk margarin till grönsakerna
1 tsk curry
1 msk margarin till köttet
½ tsk salt
1 krm svartpeppar
½ tsk paprikapulver
½ tsk ingefära
½-1 klyfta vitlök
½ buljongtärning
1½-2 dl vatten
1 dl crème fraiche
1 tsk soja
1 rött äpple
½ msk vetemjöl + lite vatten
½ grön paprika till garnering

Skär köttet i strimlor.
Skala och skär löken i tärningar.
Strimla vitkålen.
Fräs curry i 1 msk margarin i en stekpanna. Lägg i lök och vitkål, blanda och låt fräsa i 1 min. Häll över detta i en gryta.
Bryn köttet i margarin och lägg sen över i grytan.
Tillsätt salt, kryddor, pressad vitlök. Rör om.
Tillsätt buljongtärning, vatten, crème fraiche och soja.  
Låt grytan koka i ca 15 min. Rör om då och då.
Kärna ur äpplet och skär i tärningar. Rör ut mjölet i lite vatten och tillsätt det under omrörning. Tillsätt äppelbitarna. Låt grytan koka 3-5 min.
Skär paprika i strimlor och strö över.

2 kommentarer:

LyckligaPraliner sa...

Väldigt gott!! Blev hungrig. Jag som bara tänker hela dagarna på allt gott som finns att äta :)

mina finaste. sa...

Mums, det låter jättegott! Den får jag prova snart. Testade förresten din hummus igår och den gjorde succe bland vännerna och alla ville ha receptet. Hemlighetetn var nog att ta i yoghurt så att den blev sådär fluffig :D

Ha en superfin påsk!

Related Posts with Thumbnails