tisdag 28 december 2010

Jul snaps och körsbärslikör


snaps

Till jul gjorde jag en jul snaps ( då jag ej kunde ta del av min kusins goda). Så jag tänkte att det fick bli mitt bidrag till månades sötsak som denna gång går på temat kryddat.

Jul snaps
Ta en halv flaska okryddat brännvin. Lägg i 2 sockerbitar, 1 kanelstång, 8 kryddnejlikor, 8 hela kardemummakärnor, några korn vaniljfrön och skaka till sockret löst sig. Ett dygn senare skala du bort en 10 cm bit från det yttersta skalet på en apelsin(som du tvättat noga innan).  Låt det stå ett dygn till. Sila sen bort kryddorna. Klart !

Körsbärslikör
Ta 75 cl okryddad brännvin och varva 500 g sköljda och kärnfria körsbär med 3 dl socket i en burk. Låt detta stå i 4 månader.
Första veckan ska du gå och vända burken en gång om dagen tills sockret löst sig.
När tiden gått silar du bara bort bären.
Denna passar lika bra på vintern som på sommaren.

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails