måndag 26 april 2010

Morotsbröd med björnbärsmarmelad

Denna helgen har mest gått i jobbets tecken.
Men i söndags morgon kom en kompis förbi på frukost då hon var tillfälligt i stan,mysigt !

Förra veckan gjorde jag morotsbröd och frös in,å i helgen gjorde jag björnbärsmarmelad att ha på,ljuvligt gott !
Marmeladen har smak av vanilj och citron.
Här nedanför finns receptet som jag ändrade lite i till det jag tyckte var bättre.
Receptet räcker till en burk.

DSC08733

  • 5 dl färska eller frysta björnbär
  • 4 dl socker 
  • rivet citronskal från 2 citroner
  • 2 msk vanillinsocker

  • Rensa bären. Skölj citroner och riv av det yttersta skalet med en citronrasp eller skär bort och hacka.
    Blanda samtliga ingredienser i en kastrull och koka björnbärsmarmeladen i 20-25 minuter (skumma ev. bort lödder på ytan med en slev).
    Mosa gärna bären mot kastrullkanten under kokningen. Fyll björnbärsmarmeladen i en ren glasburk. Låt svalna.

    2 kommentarer:

    Wicke sa...

    Är jättenyfiken på hur det blev med tapeten!
    Och ja, jag hittade mycket på IKEA, för nästan inga pengar alls :P
    (Bilder kommer upp snart, ska bara orka ta tag i det. Har fått låna grannens kamera)
    Det roliga är att när man går förbi utanför och tittar in i mitt fönster ser det ut som att man tittar in i ett barnrum :D
    Puss! <3

    Jeanette M sa...

    Björnbärsmarmeladen var så god, mums! Va bra att du la upp den, glömde ju att fråga om receptet. Ska göra den i helgen tänkte jag:)

    Related Posts with Thumbnails