onsdag 13 januari 2010

Hallonpannacottapaj


Tänkte jag skulle dela med mig av receptet jag hittade på en Hallonpannacottapaj som blev vår efterätt på nyår.
Blev även en förrätt med gratinerad hummer och en sallad med grönmögelost,päron,machesallad,valnötter,fikon och balsamico.
Till huvudrätt blev det Helstekt oxfile med svampsky,italiensk potatispure och sparris.
DSC06550
12 st digestivekex
75 gram smält smör
Fyllning
3 st gelatinblad
3 dl vispgrädde
1 dl strösocker
250 gram hallon
200 gram philadelphiaost

färska bär, till garnering

Kör kex och smör i matberedare. Tryck ut blandningen i botten på en pajform eller en bakform med löstagbar botten. Låt stå i kylen medan fyllningen görs.
Lägg gelatinbladen i en skål med kallt vatten.
Häll grädde och socker i en tjockbottnad kastrull och sjud på svag värme tills sockret har löst sig.
Ta upp gelatinbladen ur vattnet, krama ur och rör ner dem i grädden. Ta bort kastrullen från värmen och låt svalna något.
Mixa hallonen med mixer-stav eller i matberedare till en puré. Rör ner cream cheese och purén i grädden. Vispa till en slät kräm och häll den i pajformen.
Låt pajen stå i kylskåpet i minst 3 timmar eller tills den har stelnat. Servera med färska bär.

2 kommentarer:

Hvita Hjärtat sa...

Oj, min man som ÄLSKAR cheesecake, pannacottapajen verkar vara något liknande så det ska jag överraska honom med nån dag! Tack för att du sätter ut recept!

Kram,
Jennie

Millan sa...

Åh, det här låter gott, jag gillar både pannancotta och cheesecake, så det här måste testas vid nåt bra tillfälle...Tack för att du delar med dig av det!!!
Kram Millan

Related Posts with Thumbnails