tisdag 10 november 2009

Äppelsaft med kanel

Ännu en lätt saft att göra med  smak av äpple och kanel.
Perfekt att göra om man inte vet vad man ska göra av alla äpple,för det går åt en hel del.
Får sin fina färg av att skalet får koka med.
Ger ca 2 liter saft.
DSC05474

3 kg äpplen, mogna och saftiga av valfri sort
knappt 1 1/2 liter vatten
1  st citron, saften, eller 3 krm askorbinsyra
1  st kanelstång
6  dl strösocker

Skölj äpplena och dela dem i halvor.
Lägg alla ingredienser utom sockret i en stor kastrull och koka långsamt upp under lock tills äpplena börjar koka sönder.
Sila ned saften i en rostfri kastrull genom en silduk. Koka upp, rör ned sockret och gör ett nytt kort uppkok.
Häll upp på väl rengjorda och varma flaskor (ursköljda i varmt vatten).
Låt kallna och förvara sedan svalt.

2 kommentarer:

Sofie sa...

Tjena smulan!!

Nu sitter jag o lyssnar på Melissa Horn.. har liktsom "medvetet" inte lyssnat på henne förut.. Ska ge det en chans nu! :)

Vad roligt det var med den där Sandra Dahlberg -länken..tyvärr såg jag inten bra bild på henne så jag kunde dessvärre inte se några likheter men hihi vad roligt att du länkade och tänkte på mig! :)

Kramar!

sofie sa...

Jo det tänkte jag med.. eller så får man "leva med smällen" HAHA HOHO HIHI *övertrött* dags att sova! God natt söta! Kram!

Related Posts with Thumbnails